Skąd się
wzięła spowiedź i czy znajdziemy wzmianki w Biblii ustanowienia
sakramentu pokuty.
Jezus nie dość
że sam odpuszczał grzechy o czym wielokrotnie czytamy w
Ewangeliach, to również przekazał tę władzę apostołom i ich
następcom. Dowody na to znajdujemy również w Ewangeliach.
Zgodnie z
tradycją, odpuszczać grzechy może jedynie Bóg:
„Jezus,
widząc ich wiarę, rzekł do paralityka: «Synu, odpuszczają ci się
twoje grzechy». A siedziało tam kilku uczonych w Piśmie, którzy
myśleli w sercach swoich: «Czemu On tak mówi? On bluźni. Któż
może odpuszczać grzechy, oprócz jednego Boga?” (Mk
2,7)
Jezus
Chrystus jako Syn Boży i Bóg wszechmogący wyjednał ludzkości
swoją krwią, przez swą mękę i zmartwychwstanie odpuszczenie
grzechów. Chrystus zatem odpuszczał ludziom grzechy:
„Jezus,
widząc ich wiarę, rzekł do paralityka: «Synu, odpuszczają ci się
twoje grzechy»” (Mk 2,5)
„Do niej
zaś rzekł: «Twoje grzechy są odpuszczone». Na to
współbiesiadnicy zaczęli mówić sami do siebie: «Któż On jest,
że nawet grzechy odpuszcza?»” (Łk 7,48-49)
Ponieważ
Jezus jest Synem Bożym, mówi o sobie:
"Syn
Człowieczy ma na ziemi władzę odpuszczania grzechów" (Mk 2,
10)
Jezus polecił
również by Kościół odpuszczał grzechy w Jego imię. Dowody
na to znajdujemy w piśmie świętym:
„A Jezus znowu
rzekł do nich: «Pokój wam! Jak Ojciec Mnie posłał, tak i Ja was
posyłam». Po tych słowach tchnął na nich i powiedział im:
«Weźmijcie Ducha Świętego! Którym odpuścicie grzechy, są im
odpuszczone, a którym zatrzymacie, są im zatrzymane»".
( J 20, 21-23)
Zatem
tekst ten odwołuje się do sakramentu pokuty: mówi on o przekazaniu
Apostołom i ich następcom władzy odpuszczania grzechów mocą
Ducha Świętego. Jak widać, Jezus nie dał władzy odpuszczania
grzechów wszystkim wiernym ale poprzedził to namaszczeniem Duchem
Świętym na wzór święceń kapłańskich: „«Weźmijcie
Ducha Świętego!
Którym odpuścicie grzechy, są im odpuszczone, a którym
zatrzymacie, są im zatrzymane»” (J 20,22n-23)
żródło: walczacazm.blog.interia.pl
Spowiedź zatem
nie jest wymysłem księży ale jest sakramentem ofiarowanym nam
przez samego Boga w osobie Jezusa Chrystusa. On to za pośrednictwem
kapłana, mocą Ducha Świętego odpuszcza nam grzechy. Kapłan jest
jedynie fizycznym pośrednikiem i sam z siebie nie może odpuszczać
grzechów! Wiara kapłana i jego osoba nie ma wpływu na ważność
sakramentu. Nawet jeśli ksiądz nie wierzy w spowiedź a nawet
odrzuca samego Boga poprzez swoją niewiarę lub złe uczynki,
spowiedź w której dopełniono wszystkich niezbędnych czynności ze
strony osoby przystępującej do spowiedzi jest ważna! Nie może
bowiem kapłan mieć wpływu na to co zachodzi pomiędzy
spowiadającym się a samym Bogiem, jest wyłącznie mało znaczącym
ale niezbędnym narzędziem w pośredniczeniu pomiędzy wiernym a
Bogiem (sługą tak Boga jak i wierzących – czego potwierdzenie
znajdujemy w Ewangelii a dokładnie fragmencie obmycia nóg podczas
ostatniej wieczerzy). Kapłan, który przy udzielaniu sakramentu nie
kieruje się wolą Boga ale własnymi osobistymi odczuciami i czyni
to w sposób świadomy, dopuszcza się grzechu (w moim odczuciu
ciężkiego), gdyż sprzeciwia się woli Bożej i działa na szkodę
Kościoła.
Więcej na temat
sakramentu pokuty można znaleźć w Katechiźmie Kościoła
Katolickiego:
Większość
wyznań protestanckich odrzuciło sakrament pokuty. Według L.
Bouyera, dużą rolę odegrała podejrzliwa postawa wobec stanu
duchownego. Katolicka doktryna o sakramentach jako mających moc ex
opere operato
- na mocy samego ich sprawowania, została błędnie zinterpretowana przez
protestantów. Chodziło o to by wierny przychodzący do spowiedzi nie był karany za np. niewiarę kapłana - czego z pewnością Jezus by sobie nie życzył. Co bowiem byłoby z człowiekiem, który wbrew swej woli przed śmiercią wyspowiadał się u księdza niewierzącego z grzechu ciężkiego gdyby spowiedź ta miała zostać uznana w oczach Boga za nieważną? Czy miałby z powodu księdza trafić do piekła?
W Biblii jest powiedziane, że każdy za swoje grzechy będzie rozliczony (patrz: Ez 18,1-4) , nie ma więc mowy by osoba kapłana w jakikolwiek sposób miała na to wpływ. Zatem każda spowiedź jest ważna o ile wierny wypełni warunki spowiedzi - taki jest też sens doktryny o sakramentach mających moc ex
opere operato.
Protestanci zinterpretowali doktrynę i sakramentach jako chęć księży do odpuszczania grzechów według swego uznania. Mimo, iż
była wynikiem zupełnie katastrofalnego niezrozumienia katolickiej
doktryny, protestanci są do tej interpretacji nauczania katolickiego
tak ściśle przywiązani, jak do żadnej innej. Tu właśnie
znajdują się korzenie wszelkiej nieufności protestantów wobec
całego sakramentalnego wymiaru życia chrześcijańskiego.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz