wtorek, 1 października 2013

Dylemat spowiedzi

Skąd się wzięła spowiedź i czy znajdziemy wzmianki w Biblii ustanowienia sakramentu pokuty.

Jezus nie dość że sam odpuszczał grzechy o czym wielokrotnie czytamy w Ewangeliach, to również przekazał tę władzę apostołom i ich następcom. Dowody na to znajdujemy również w Ewangeliach.

Zgodnie z tradycją, odpuszczać grzechy może jedynie Bóg:

Jezus, widząc ich wiarę, rzekł do paralityka: «Synu, odpuszczają ci się twoje grzechy». A siedziało tam kilku uczonych w Piśmie, którzy myśleli w sercach swoich: «Czemu On tak mówi? On bluźni. Któż może odpuszczać grzechy, oprócz jednego Boga?” (Mk 2,7)

Jezus Chrystus jako Syn Boży i Bóg wszechmogący wyjednał ludzkości swoją krwią, przez swą mękę i zmartwychwstanie odpuszczenie grzechów. Chrystus zatem odpuszczał ludziom grzechy:

Jezus, widząc ich wiarę, rzekł do paralityka: «Synu, odpuszczają ci się twoje grzechy»” (Mk 2,5)

Do niej zaś rzekł: «Twoje grzechy są odpuszczone». Na to współbiesiadnicy zaczęli mówić sami do siebie: «Któż On jest, że nawet grzechy odpuszcza?»” (Łk 7,48-49)

Ponieważ Jezus jest Synem Bożym, mówi o sobie:
"Syn Człowieczy ma na ziemi władzę odpuszczania grzechów" (Mk 2, 10)

Jezus polecił również by Kościół odpuszczał grzechy w Jego imię. Dowody na to znajdujemy w piśmie świętym:

A Jezus znowu rzekł do nich: «Pokój wam! Jak Ojciec Mnie posłał, tak i Ja was posyłam». Po tych słowach tchnął na nich i powiedział im: «Weźmijcie Ducha Świętego! Którym odpuścicie grzechy, są im odpuszczone, a którym zatrzymacie, są im zatrzymane»". ( J 20, 21-23)

Zatem tekst ten odwołuje się do sakramentu pokuty: mówi on o przekazaniu Apostołom i ich następcom władzy odpuszczania grzechów mocą Ducha Świętego. Jak widać, Jezus nie dał władzy odpuszczania grzechów wszystkim wiernym ale poprzedził to namaszczeniem Duchem Świętym na wzór święceń kapłańskich: „«Weźmijcie Ducha Świętego! Którym odpuścicie grzechy, są im odpuszczone, a którym zatrzymacie, są im zatrzymane»” (J 20,22n-23)

żródło: walczacazm.blog.interia.pl

Spowiedź zatem nie jest wymysłem księży ale jest sakramentem ofiarowanym nam przez samego Boga w osobie Jezusa Chrystusa. On to za pośrednictwem kapłana, mocą Ducha Świętego odpuszcza nam grzechy. Kapłan jest jedynie fizycznym pośrednikiem i sam z siebie nie może odpuszczać grzechów! Wiara kapłana i jego osoba nie ma wpływu na ważność sakramentu. Nawet jeśli ksiądz nie wierzy w spowiedź a nawet odrzuca samego Boga poprzez swoją niewiarę lub złe uczynki, spowiedź w której dopełniono wszystkich niezbędnych czynności ze strony osoby przystępującej do spowiedzi jest ważna! Nie może bowiem kapłan mieć wpływu na to co zachodzi pomiędzy spowiadającym się a samym Bogiem, jest wyłącznie mało znaczącym ale niezbędnym narzędziem w pośredniczeniu pomiędzy wiernym a Bogiem (sługą tak Boga jak i wierzących – czego potwierdzenie znajdujemy w Ewangelii a dokładnie fragmencie obmycia nóg podczas ostatniej wieczerzy). Kapłan, który przy udzielaniu sakramentu nie kieruje się wolą Boga ale własnymi osobistymi odczuciami i czyni to w sposób świadomy, dopuszcza się grzechu (w moim odczuciu ciężkiego), gdyż sprzeciwia się woli Bożej i działa na szkodę Kościoła.

Więcej na temat sakramentu pokuty można znaleźć w Katechiźmie Kościoła Katolickiego:

Większość wyznań protestanckich odrzuciło sakrament pokuty. Według L. Bouyera, dużą rolę odegrała podejrzliwa postawa wobec stanu duchownego. Katolicka doktryna o sakramentach jako mających moc ex opere operato - na mocy samego ich sprawowania, została błędnie zinterpretowana przez protestantów. Chodziło o to by wierny przychodzący do spowiedzi nie był karany za np. niewiarę kapłana - czego z pewnością Jezus by sobie nie życzył. Co bowiem byłoby z człowiekiem, który wbrew swej woli przed śmiercią wyspowiadał się u księdza niewierzącego z grzechu ciężkiego gdyby spowiedź ta miała zostać uznana w oczach Boga za nieważną? Czy miałby z powodu księdza trafić do piekła? 

W Biblii jest powiedziane, że każdy za swoje grzechy będzie rozliczony (patrz: Ez 18,1-4) , nie ma więc mowy by osoba kapłana w jakikolwiek sposób miała na to wpływ. Zatem każda spowiedź jest ważna o ile wierny wypełni warunki spowiedzi - taki jest też sens doktryny o sakramentach mających moc ex opere operato.
 
Protestanci zinterpretowali doktrynę i sakramentach jako chęć księży do odpuszczania grzechów według swego uznania. Mimo, iż była wynikiem zupełnie katastrofalnego niezrozumienia katolickiej doktryny, protestanci są do tej interpretacji nauczania katolickiego tak ściśle przywiązani, jak do żadnej innej. Tu właśnie znajdują się korzenie wszelkiej nieufności protestantów wobec całego sakramentalnego wymiaru życia chrześcijańskiego.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz